Schindlerův seznam



Tak hotovo a dočteno.


Schindlerův seznam
Přidat popisek

Tuhle knihu jsem četla trochu déle, než je u mě obvyklé. Navíc jsem se snažila si něco dohledat na internetu.


Autor : Thomas Michael Keneally
se narodil v roce 1935 v Austrálii, takže válku jako takovu  zná spíše z vyprávění a na tom postavil i tuto knihu. 
Na základní škole jsme povinně shlédli film, který byl natočen podle knihy. Tenkrát se mi moc líbil. Teď už jsem ke knize přistupovala mnohem kritičtěji. V průběhu četby jsem se snažila trochu si ověřovat data a situace. Taky od těch dob mám víc znalostí této problematiky - i když rozhodně nejsem žádný expert. 

Kniha byla vydána v roce 1982. Četla jsem reakce lidí na knížku a vesměs byly velmi pozitivní, nejen ke knize, ale i k panu Schindlerovi. 

Kniha nás vrací do období 2.světové války, do doby plné hrůz, kdy se lidé snažili přežít i za cenu ztráty své lidskosti. V té době se přesto našlo pár jedinců, kteří se vzepřeli a i za cenu velkého rizika se snažili pomoci druhým. Moc se mi líbil citát " kdo zachrání jediný život, jako by zachránil celý svět".  
Oskar Schindler, milovní večírků, luxusu, pití a žen, se při setkání s krutostí rozhodne pomoci. Nerozmýšlí se, vrhá se po hlavě do záchrany svých židů. Bere na sebe riziko a za přispění svých úplatných přátel z řad velitelů SS, se snaží zajistit přežít alespoň hrstce (cca 1200) židovským zaměstnancům. Je několikrát zatčen, podstoupí řadu výslechů, ale nevzdá se. Svým židům pomáhá nejen zvýšeným přísunem jídla, ale i psychickou podporou. Podle knihy je Oskar Schindler hrdina.
Autor se snaží vykreslit Oskara Schindlera i s jeho slabinami. Vždy však zdůrazňuje, že přesto, že Oskar nevedl vzorný život a vždy měl několik paralelních vztahů, žádná z jeho žen si nikdy nestěžovala. Takže vlastně nikomu neublížil. Až se tomu nechce věřit, že by všechny jeho ženy byly se situací smířené. Holdoval večírkům a alkoholu. Měl rád luxus a taky si ho dopřával.  
 Nebyl žádný anděl, ale člověk se spoustou špatných vlastností, které se vlastně dají odpustit.

Člověk se v souvislosti s četbou knihy zamýšlí nad tím, jak by se zachoval on sám, na místě jednotlivých postav. Jsou tu popsány osudy židů, obyčejných lidí i velitelů koncentračních táborů. 

Kniha se dobře čte. Líbí se mi, že autor se zaměřil na osudy jednotlivých lidí a ty se táhnou celou knihou. Zajímal ho i poválečný osud jednotlivých postav. Tak jako byli židé za války závislí na Oskaru Schindlerovi, stal se on po válce v podstatě závislí na nich.

Snažila jsem se dohledat více informací o knize a její věrohodnosti. Mám rozporuplné pocity. Jsou určité náznaky, že to celé nebylo úplně tak jak to stojí v knize. Židé potřebovali někoho ke komu se mohli upínat jako je svému zachránci a Oskar Schindler toho využil. Já určitě nerozhodnu na čí straně je pravda a ani to není mým cílem. 

Jedná o knihu, která se dobře čte, přináší zamyšlení nad tím, co všechno dokáže člověk udělat jinému člověku. Doporučuji určitě k četbě, už jen proto, abychom si uvědomili, co se stalo a čeho jsou lidé schopni.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi