Zloději zelených koní - Jiří Hájíček


napsal: Jiří Hájíček
nakladatelství: Host
počet stran: 144

Jde o román o hledání. Hlavní hrdina se živý hledáním vltavínů, které se pro něj stává doslova posedlostí. Zároveň se snaží zůstat věrný svým ideálům a životním pravdám. Dá se to skloubit? Hledá smysl života, způsob jak zůstat "čistý". 


Výsledek obrázku pro Jiří Hájíček

Jiří Hájíček známý český spisovatel. Ve svých dílech se soustředí na prostředí jihočeského venkova a malého města, prostředí, které dobře zná. Jeho díla jsou výborně přijímána veřejností i kritikou. 

Hlavní hrdina, Pavel je zapálený mineralog. Vytváří si sbírku kamenů a svou zálibou doslova žije. Začne hledat vzácné Vltavíny a tahle práce ho pohltí. Stává se posedlostí. Jak to ovlivní jeho osobní život, jeho předsevzetí, ideály a styl života? Příběh o obyčejných lidech o jejich obyčejných starostech a radostech. Máme možnost přemýšlet o různých způsobech života s jejich výhodami a nevýhodami. Kniha se zabývá kontroverzním problémem sběru vltavínů při kterém lidé ničí přírodu. Je to zajímavé téma na které se tentokrát podíváme z pohledu hledačů.

 Když jsem poprvé Kačmarovi řekl, že za gram vltavínů může dostat třicet až čtyřicet korun, a když je pěkný kousek, u kterého se cení sběratelská hodnota,tak i mnohem víc, kopal ještě usilovněji, a já jsem pomalu přišel na to, že s ním to nemá chybu, protože tolik metráků písku nebo jílové země, kolik dokázal překopat za dopoledne, by sotva kdo jiný zvládl. 

Hlavní hrdina Pavel má své ideály, nechce sklouznou do konzumního stylu života, kde je hlavní kariéra a úspěch se měří získaným postavením. Své skutky sám sobě obhajuje i když cítí, že ne vše je v pořádku. Chce žít obyčejný život. Netouží po luxusu a pohodlí. Nesnáší být zavřený v kanceláři. Potřebuje cítit vítr ve vlasech, být venku. Nechce se uvázat v kariéře, v mamonu.

Je pravda, že jsem Pavlovi moc nerozuměla. Nechápala jsem jeho životní filosofii. Sám si vybral raději život plný práce a hledání, místo toho aby skutečně žil. Podstupoval značné nebezpečí, které možná ani nestálo za to. Ztratil většinu toho, na čem mu záleželo. Život je plný kompromisů a ne všechny naše tužby se nám splní. Připadalo mi, jako by ani sám nevěděl co si chce se svým životem počít a liboval si v tom, že je jiný.

Kniha se dobře čte, je vyprávěna věcně a výstižně. Chvilku mi trvalo zvyknout si na autorův styl, ale po pár stránkách jsem vklouzla do příběhu a začala žít život hlavního hrdiny. Snažila jsem se na situace dívat jeho očima. Ne ve všem s ním souhlasím, ale to ani nebylo cílem knihy. Jde o to podívat se na svět z pohledu někoho jiného, přemýšlet nad důvody jeho konání. Moc mě potěšilo povídání o minerálech a jejich nalezištích. Příběh o obyčejném životě a o tom, jak se může všechno zamotat.

Rozhodně se k autorovi ještě vrátím a přečtu si další jeho knihy.







Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi