Babička pozdravuje a omlouvá se - recenze

autor: Fredrik Backman
překladatel: Jitka Herčíková
nakladatelství: Host
počet stran: 450

Krásný příběh o lásce vnučky a její babička. Else je sedm a na svůj věk je opravdu velmi chytrá, dokáže se výborně orientovat na internetu a jejími oblíbenou stránkou je wikipedie. Babičce je sedmdesát sedm let a je její nejlepší, dost bláznivou kamarádkou. Spolu podnikají krásná, bláznivá dobrodružství, mluví tajným jazykem, a mají spolu velká i malá tajemství. Kniha plná pohádek, fantasie, humoru, ale i porozumění, přátelství a trochu toho smutku.

Další kniha Frederika Backmana má ambice stát se velmi čtenářsky oblíbenou. Autor je spisovatel, bloger, novinář. Je vidět že práci se slovem rozumí a ví, co se čtenářům líbí. Jeho kniha Muž jménem Ove je u nás velmi populární a byla přeložena do mnoha jazyků a chystá se i jeho filmové zpracování.

Výsledek obrázku pro Fredrik Backman

Knihu jsem si vybrala, protože jsem si chtěla přečíst něco, kde se taky trochu zasměju. Kniha mi to splnila, smála jsem se, když babička prováděla své kousky, když si Elsa převáděla pohádky do skutečnosti, . Ale kniha má daleko širší záběr. Nejen, že se pobavíte, máte možnost se zamyslet nad osudy obyvatel jednoho domu. Babiččina domu. Jsou většinou smutné, ale vyprávěné osobitým stylem malé přemoudřelé dívenky.

Elsa nemá žádné kamarády, ale má babičku. Babička je zvláštní žena, která nemá ráda pravidla, a to žádná pravidla. Nikdo si s ní neví rady, ale Elsa je ráda, že babička je přesně taková jaká je. Je s ní legrace. Mají spolu svou pohádku, kam se můžou schovat před celým světem.

Babička je mečem i štítem, takovou lásku chytráci nikdy nepochopí.  Kdykoli Else ve škole říkají, že je jiná, jako by na tom bylo něco špatného, a když se vrací domů s monoklem a ředitel ji vybízí, že by se měla přizpůsobit a neprovokovat ostatní děti, stojí babička na její straně. Nechce ji dovolit, aby prosila za prominutí. Aby na sebe vzala vinu.  Nikdy ji nenapomíná, aby konečně dala pokoj, protože na to její věčné opravování není nikdo zvědavej, nebo aby radši šla pryč. Babička ví a chápe víc. S babičkou by se nebála vyrazit do války.
Babička kope za tým Elsa.

Kniha je napsaná tak, že ji přečtete jedním dechem. Není jen zábavná, najdete i plno poučení a inspirace. Příběh je malinko předvídatelný. Po prvním odhalení, už čekáte další, které vás už tolik nepřekvapí. Jisté je, že to autor napsal srozumitelně. Rozhodně se ve spletenci příběhů budete dobře orientovat. Každý jednotlivý historka je jiná a posune knihu zase na vyšší úroveň. Vše do sebe dokonale zapadne jako správně složené puzzle.

Kniha není jenom veselá. Musím říct, že jsem měla co dělat, abych se nerozbrečela. Slzy v očích byli, to přiznávám. Nicméně, větší část knihy jsem se smála, hlavně babiččině osobitému pohledu na svět.
Líbilo se mi rozplétání záhad a propojení reality a pohádkového světa, které měla na svědomí babička. Dokázala většinu problémů vložit do pohádky.

Postavy v knize byli velmi dobře vykreslené. Rozhodně nepatřili do škatulky obyčejných lidí. Každý je jiný, každý řeší svůj problém a všichni společně vytvoří dobrou party kamarádu pro Elsu. Jen je někdo musí dát dohromady, a přesně to se snaží babička pomocí Elsy udělat. Pokud chcete vědět, jestli se to malé zvláštní holčičce podaří, přečtěte si knihu. Stojí za to.

Za knihu k recnenzi děkuji knihy.idnes.cz