Divergence - recenze

Divergence

autor: Veronika Rothová
nakladatelství: Albatros Média - CooBoo
překladatel: Radka Koleáčová
počet stran: 344

Svět v téhle knize je rozdělen na různé frakce. Tímto opatřením chtějí lidé do budoucna zabránit válce. Podaří se jim to?
Sečtělost, Mírumilovnost, Upřímnost, Neohroženost a Odevzdanost, každá z frakcí si u svých členů cení jiné vlastnosti. Frakce má mít vždy přednost, dokonce i před vlastní rodinou. Každý, kdo dosáhne šestnácti let, se musí rozhodnout do které frakce chce po zbytek života patřit. Je to velmi zásadní rozhodnutí, které ovlivní celý zbytek života jedince. Před tuto volbu je postavena i Beatrix. Jak se rozhodne, opustí rodinu, nebo zůstane s nejbližšími, za cenu potlačení své osobnosti? Je vůbec možné, vybrat si jen jednu vlastnost, která je pro vás tou nej.

Výsledek obrázku pro veronica roth

Veronika Rothová je spisovatelkou na plný úvazek. Její knihy jsou u nás velmi známé. Já jsem se s nimi blíže seznámila, když jsem dělala anketu mezi žáky, co čtou. Překvapilo mě, že tuto knihu znaly skoro všechny děti a byli z ní nadšené. Proto jsem se rozhodla si ji taky přečíst. A nelitovala jsem. Autorka, která o sobě tvrdí, že je sci-fi nerd, a pro její čtenáře je to jen dobře.

Svět, který autorka ve svém díle vytvořila je precizně rozepsaný. Nejsou tam žádná hluchá místa. Všechno je dobře promyšlené a navazuje na sebe. Lidé se zalekli možnosti sebezničení a snažili se udělat vše pro to, aby nebezpečí války zažehnaly. Proto se rozhodli podporovat u každého ty vlastnosti, které považují za pozitivní. Lidé jsou různí a proto rozdělili obyvatelstvo do pěti frakcí, aby si každý mohl zvolit tu, která je pro něj nejvhodnější.

Doslechla jsem se, že v jednom případě došlo k nějakému rozruchu, podotkne matka. Podobně jako otec i ona pracuje v místním zastupitelstvu, ale  má na starosti inovační projekty. To ona nabírala administrátory zkoušek. Většinu času se ale věnuje organizaci sociálních pracovníků, kteří zajišťují odpadlíkům jídlo, přístřeší a pracovní příležitosti.
Vážně? podivil se otec. problémy při talentových zkouškách jsou ojedinělé.
Moc o tom nevím, ale kolega Erin mi říkal, že u jedné zkoušky se vyskytly nečekané problémy a její výsledek musel být dotyčnému sdělen ústně. Matka položí každému vedle talíře ubrousek. Tomu studentovi se zjevně udělalo špatně a hned ho poslali domů. matka pokrčí rameny. Doufám, že bude v pořádku. Vy dva jste o tom nic neslyšeli?
Ne, řekne Caleb a na matku se usměje
Ani můj bratr by nemohl k Upřímným.

Beatrice neví jak se má rozhodnout, má zůstat s rodinou, kterou miluje, nebo si má zvolit vzrušující život podle svého. Ve frakci odevzdanosti se necítí dobře, není si jistá, jestli nesobeckost a střídmost je to, co chce v životě nejvíc. Přesto opustit rodinu je velký krok, dokáže to?

Výsledek obrázku pro kniha divergence

S hlavní hrdinkou jsem se bez problémů z žila. Měla vnitřní dilema, které se snažila vyřešit. Celý svůj život se přizpůsobovala okolí, musí být vzorná dcera, sestra..., ale podvědomě cítila, že to co chce je někde jinde. Ano, může se celý život přetvařovat a přesvědčit sama sebe, že vše je tak, jak má být, nebo se může vzepřít, zariskovat a dát si možnost být sama sebou.

V knize jsou postavy rozděleny na hodné a zlé, jen u pár z nich si čtenář není jistý kam je zařadit, nebo se jejich zařazení v ději mění. To se mi líbilo, že není hned vše jasné a k výsledku se musí čtenář dopracovat. Možná i další díl série nám přinese další překvapení. Samozřejmě se mi moc líbil Čtyřka. Je to záhadná postava, plná tajemství. Je přísný, ale taky chápaví. Má v sobě určité kouzlo, hlavně pro mladou dívku. Vystupuje, jakoby byl bez emocí, ale občas, když si nedává pozor, je prozrazen.

Děj byl plný napětí, zvratů, zajímavých odboček. Kniha se čte moc dobře, čtenář je udržován v pozornosti dějovými zvraty a neustálou akcí. Moc se těším na další díl série. Rozhodně jsem zvědavá jak bude děj pokračovat a co vše se ještě může stát.