Dítě číslo 44


Autor : Tom Rob Smith
Interpert:  Martin Myšička, Dana Černá, jan Vlask, David Novotný adalší
 Doba poslechu: 2 hodiny 20 minut

Píše se rok 1953. Do Stalinovy smrti zbývá zhruba měsíc. Lva Stěpanoviče Děmidova, bývalého vojáka nyní příslušníka tajné policie, požádají, aby se podíval na okolnosti smrti syna jeho kamaráda a spolupracovníka. Jenže režim přece všechny zločiny vymýtil, a kdo tvrdí něco jiného, je nejspíš nepřítel státu. Nadřízení posoudili smrt dítěte jako nehodu, ale jak to, že bylo v kolejišti úplně nahé s rozříznutým břichem a hlínou v ústech? 

Tom Rob Smith vycházel ze skutečného případu sériového vraha Andreje Čikatila, který spáchal 53 vražd  v letech 1978 až 1990. Jde o autorovu prvotinu, na příběhu jde vidět, jak poctivě studoval materiály a historická fakta. 

Hlavní hrdina Lev Stěpanovič Děmidov je oddaný příslušník tajné policie. Doposud neměl důvod pochybovat o svém konání. Zatýká obviněné, nechává je vyslýchat za pomocí mučení. Je skálopevně přesvědčený, že jedná správně a v souladu se zákony. Nikdo, ani jeho žena, se mu nesnaží jeho přesvědčení vymluvit. Najednou se setkává s důkazy, začíná pochybovat, jestli je jeho cesta ta pravá. Přesto se neodváží vzdorovat. Poslušně dál plní příkazy a podřizuje se velení. Změna nastává, když je nucen udat svou vlastní ženu. Má předat manželku jisté smrti, nebo se má vzepřít a ohrozit tak život nejen svůj, ale i život svých rodičů?



Celá audiokniha na mě působila velmi ponuře. Nedokážu si ani jen představit, že bych musela dělat stejná rozhodnutí, jako náš hrdina. Korupce, bezpráví, neustálá hrozba smrti. Pro nás, je to nepředstavitelné. Postupně se nám odkrývá hrůzná historie života Lva Stěpanoviče. Lidem se v té době smrštil svět na jedinou pohnutku - přežít. 

Zpracování audioknihy bylo velmi precizní. Hudební doprovod navozoval tu správnou temnou atmosféru, herci a jejich projev byl naprosto uvěřitelný. Já jsem poprvé slyšela audioknihu namluvenou více interprety a moc se mi to líbilo. Střídání postav a zároveň i hlasů, působilo velmi přirozeně. Měla jsem pocit, jako by se mi vše odehrávalo přímo před očima a nahrávka mě vtáhla do děje. 

Postavy se vyvíjeli. Nejen Lev, ale i jeho žena se v průběhu nahrávky měnili. Začali spolu pátrat po zločinci, který měl na svědomí tolik zla. Už jim nezáviselo na jejich přežití, ale na dopadení pachatele hrůzných činů. Změnili se jim životní priority, o to horší bylo zjištění, ke kterému dojdou.

Byl to pro mě zážitek, i když celkem drsný. Celá audiokniha, na mě působila velmi smutným dojmem, tolik bezpráví, kterému se jen těžko odolává. 


Za Audioknihu k recenzi děkuji Audiotéka.czAudioknihu si můžete zakoupit ZDE



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi