Jak jsem svým vnoučatům vyprávěl o vesmíru


Napsal: Hubert Reeves
Nakladatelství: Dokořán
Počet stran: 144

Po knížce jsem sáhla z profesionální zvědavosti. Jsem učitelka a vždy se snažím hledat nové informace a způsoby, jak zábavně předávat informace. Vyprávění o vesmíru je pro moje studenty ta nejlákavější část fyziky. Tady nic nepočítáme a jen si povídáme o vesmíru, planetách, gravitaci atd. Proto jsem se do této knihy s chutí začetla. 

Jde o autentické rozhovory autora s jeho vnučkou. Pomocí přirovnání a historek z minulosti se jí snaží vysvětlit vznik vesmíru, gravitaci, černé díry, přírodní zákony atd. Narazí i na otázku existence mimozemské civilizace, nebo odpovědnosti lidstva za stav naší planety. Sám autor knihu charakterizuje jako svůj duchovní odkaz mladé generaci. 

¨

Autor Hubert Reeves je známý popularizátor vědy. Natočil plno populárně naučných filmů o vesmíru, psal knihy a hlavně učil na univerzitě. Krátce pracoval i jako poradce pro NASA. Má osm vnoučat a právě rozhovory s nimi ho přivedli na myšlenku, napsat tuto knihu. 

Z té nejjasnější (hvězdy) muselo světlo putovat skoro tisíc pět set let, než se dotklo našich očí. vydalo se na cestu ke konci římského císařství, cestovalo celý středověk a renesanci až do naší doby, a teď nás konečně dostihlo. Přirozeně že nemůžeme měřit vzdálenost, kterou urazilo, metodou ozvěny... Museli bychom čekat tři tisíce let, než dorazí tam a zase zpátky. Místo toho se používají jiné metody, které najdeš v knihách o astronomii. 

Zdroj

Jde o útlou knížečku, přesto by neměla uniknout vaší pozornosti. Autor se snaží srozumitelně a jednoduše vysvětlit největší otázky vesmíru. Co je to velký třesk, a jak můžeme z jistotou říct, co se stalo před milióny let, když tu ještě lidstvo nebylo. Jak vznikají hvězdy, co zahřívá slunce, co jsou to černé díry. Často si pomáhá přirovnáním, pohledem do historie vědy, ale i legendami a pověstmi. Díky tomu se děti nejen učí, ale zároveň se i baví. Dokonce kladou další a další otázky, které už ani v knize zodpovězeny nejsou. Možná tato kniha bude pro mnohé z nich popud zajímat se o vědu dál a zjišťovat si nové a nové informace. 

Mě osobně se kniha moc líbila. Některá porovnání určitě použiji ve svých hodinách, jiná mi tu chyběla. Někdy se mi zdálo, že autor mluví s mnohem mladší dívkou, jindy mi připadal výklad trošku složitější. Je otázka co a jak se učí děti ve světě, pro ty české bych vůbec neváhala a knihu jim dala číst klidně i ve dvanácti letech.

Jde o zábavnou a moc příjemnou knihu, která jistě má co říct nejen vašim dětem, ale i vám. Přečetla jsem ji během jednoho dne, ale v mé knihovně jistě najde trvalé místo. 




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi