Nalehko


Autor :Clara Bensen
Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 216


Já sama necestuji. Jsem pecivál. Není to proto, že nemám ráda poznávání nových věcí a lidí, ale mám ráda své pohodlí a své věci na dosah. V novém - cizím prostředí se cítím nejistá, jako by mi něco chybělo. Možná proto miluji cestopisy. Čtu si o zajímavých místech, jiných kulturách a zážitky těch ostatních mi zpříjemnují můj poklidný a pohodlný život. 

Zdroj


Kniha Nalehko je příběh o putování dvou lidí, kteří se seznámili přes internetovou seznamku. Dali se dohromady a naplánovaly netradiční výlet bez zavazadel. On je Jeff šílený profesor, jehož napadají samé netradiční projekty, ona Clara se spíše veze na vlně nadšení svého společníka. Přepadá ji plno obav, projektu moc nevěří, ale v rámci budování nového života a probouzení se z psychické letargie se do všeho pouští po hlavě.

"Nemám sebemenší tušení, proč cestuji bez podělanýho spacáku, ale snažím se pozorně naslouchat a dívat se a poskládat malé úlomky toho, co to je, být člověk - a vy jste mi svými vroucími modlitbami a proudem obscenit poskytl pár náznaků, a také ranním potápěním, při kterém probíráte prsty mořské dno, abyste našel dost červů k přečkání dalšího dne. " 

Kniha popisuje 21 dní, skoro pět tisíc kilometrů, a to vše v šíleném tempu. Oba mají jen to co mohou pobrat jejich kapsy, v popřípadě malá kabelka. Dělají jen to co zrovna chtějí, nic neplánují a nechávají se unášet náhodou. Možná se to zdá jako krásné dobrodružství, ale měli by jste odvahu se do něčeho podobného pustit? Co by jste si počali bez základních věcí, jako je šampón na vlasy, čisté spodní prádlo a bez léků na bolest hlavy? Já si beru víc věcí i jen na cestu do práce a oni vyrazili na 21 dní do úplného neznáma. 

Kniha je napsána velmi čtivě. Nejde jen o jednoduchý popis cesty a peripetií s ní spojených, ale Clara nám postupně líčí svůj i Jeffův život, jejich vzájemné seznámení i myšlenky které se jí celou dobu potulují hlavou. Dozvíme se o Clařině dětství, kdy ani nechodila do školy a rodiče ji učili doma. Podělí se s námi o svou životní krizi, kterou si prošla, o své nejistoty ohledně Jeffa i o nedůvěru v projekt, do kterého se pustila.

Zdroj
"... všechny milostné vztahy si žádají odvážný ponor do zranitelnosti, a to bez ohledu na uspořádání, k němuž tíhnete."

Clara je velmi vzdělaná a sečtělá mladá žena. Dokazuje nám to tím, jak do svých textů s lehkostí zařazuje citáty slavných osobností i z literatiry. V knize cituje např.  Shakespeare, Sarta, Twaina, Kierkegaarda a mnoho dalších. Líbilo se mi, že všechno do sebe zapadalo, nešlo o ukázku - hele tohle všechno jsem četla a tohle všechno znám, ale citáty do textu prostě patřily a měly v něm své místo. 

Možná je škody, že se do psaní nezapojil taky Jeff, některé okamžiky bych ráda viděla i jeho očima a poslechla si jeho komentář k tomu proč se to či ono muselo stát. Další mínus knize musím přičíst za neexistující fotografie, V textu se často dovíme, kde všude a jak se naši účastníci projektu fotili, ale v knize žádné fotografie nejsou. Jsem prostě zvědavá ženská.


Kniha Nalehko je netradiční cestopis, aspoň tak mi to bylo řečeno. Ano, po přečtení knihy mám najednou chuť zbavit se zbytečných věcí, které mě obklopují, vzít si batoh a vyrazit na cestu. Možná jen tak nasednout na vlak a nechat se unášet pocitem svobody a vystoupit na náhodně zvolené zastávce, a jen si užívat poznávání nových míst a lidí. 

Pokud bych měla knihu zhodnotit, je skvělá. Nejedná se jenom o obyčejný cestopis, ale i o filosofii jednoho životního projektu. Nikdy mě žádná kniha nepřinutila vážně uvažovat o napodobění děje, ale tady mě to táhlo k cestování nalehko hned od začátku. Já bych si teda s sebou vzala alespoň velký batoh. Ujistila bych se, že se mám do čeho převléct, že si mám čím umýt zuby a vlasy a taky bych chtěla alespoň čtečku, která by mi pomohla krátit si čas v autobuse či ve vlaku. Ale rozhodně mám chut vyrazit. 



Za knihu k recenzi děkuji nakladatelství Metafora
Knihu si můžete koupit ZDE



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi