Smrt z minulosti


autor: Stanislav Češka
nakladatelství: MOBA (Moravská bastei)
počet stran : 280


Tata kniha se ke mně dostala přes projekt Knihoběžník knihkupectví Martinus. Já se zapojila do projektu na stránkách Iwíkova knihovna. Myšlenka projektu, kdy knihy volně putují mezi čtenáři se mi moc líbí a za sebe doufám, že dlouho vydrží. 


Anotace: 
Další případ soukromého detektiva Stanislava Berky, kdysi šéfa jihomoravské krajské mordparty, začíná objevením bizardně zavražděné ženy, bývalé prokurátory, v brněnské Kamenné kolonii. Případ vyšetřuje krajská kriminálka vedená majorem Motlem, který si však brzy zve svého přítele Berku na pomoc. Ukazuje se totiž, že vražda ženy, zvané kamenná prokurátorka, má souvislost s případem, který Berka s Motlem řešili před lety. Tehdy sice jednoznačně určili pachatele dvojnásobné loupežné vraždy, Státní bezpečnost jim však znemožnila objasnit celé pozadí případu.

Máme před sebou další knihu z edice PŮVODNÍ ČESKÁ DETEKTIVKA nakladatelství MOBA. Několik publikací s této edice už jsem četla a nejednou jsem byla překvapená kvalitou textu. Tentokrát jde o dílo z pera spisovatele Stanislava Češky, který píše nejen detektivky ze současnosti, ale i z historie. 

I tentokrát je hlavní hrdinou knihy Stanislav Berka. Bývalý "šéf přes vraždy" jihomoravské kriminálky. V současnosti si již delší dobu vydělává na chleba jako soukromý detektiv, ale své kontakty na kriminálku neztratil. Proto není divu, když je povolán svým nástupcem k vyšetřování neobvyklého případu vraždy. Berka se totiž vyzná nejen ve vyšetřování, ale dokáže nahlédnout do hlubin zločinecké mysli a má neobvykle dobře vyvinutou intuici.

No, už jsem viděl a zažil za dobu své policejní i soukromodetektivní kariéry spoustunejrůznějších perverzností. To, co jsem však měl tu příležitost spatřit onoho středečního rána v Kamenné kolinií, nepochybně aspirovalo na jednu z medailí za první tři místa.
Normálně jsem všechny ty ohavnosti na místech činu a v pitevnách snášel bez větších problémů. Toho neutěšeného rána s vnitřnostmi nabouranými nočním dramatem z rybího salátu jsem však měl co dělat, abych se na veřejnosti ostudně nepozvracel.

Při vyšetřování se ukazuje, že současné vraždy mají motiv v minulosti. Týkají se případu, který Berka s Motlem vyšetřovali v roce 1989 a který je i po letech nenechá v klidu. Vědí, že tehdy nedokázali zjistit všechny okolnosti a že jim dodnes unikají zásadní informace. Proto se do pátrání po vrahovi pustí s plným nasazením. 

Kniha se mi nečetla tak dobře, jako jiné díla tohoto autora. Spisovatelův vypravěčský styl je velmi prostý a autentický. Tentokrát mi však nesedl přechod ze současnosti do minulosti. Jako by to bylo dáno do děje až moc násilně. Navíc kapitoly byly od sebe odděleny pro mě mnohokrát nesmyslně, bez zjevného důvodu. Uvažování policistů i samotného detektiva Berky bylo tentokrát trošku pomalejší. Čtenář na jisté souvislosti mohl přijít o pár stránek dřív, než se to povedlo samotným detektivům. Pochválit  musím popis prostředí kriminálky, a jednotlivých úkonů spojených s pátráním. Ačkoli sama toto prostředí neznám, zdálo se mi popsáno dost realisticky, bez zbytečné dramatizace.

V ději se autor zaměři na krituku poměrů před rokem 1989. Představil nám strukturu a postupy práce v tehdejší STB, kdy měl každý strach něco říst a na cokoli upozornit. Berka vyšetřuje vraždy do které jsou očividně zapleteni pracovníci STB, přesto mu není dovoleno případ dořešit a zjistit všechny viníky.  

Pokud máte rádi detektivky, rozhodně se do knihy pusťte. Dozvíte se, jestli se tentokrát Berka dozvěděl, kdo stál za hrůznými vraždami a navíc se projdete po částech Brna. 





Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi