Ve službách mocných


Napsal: František Niedl
Nakladatelství: MOBA
Počet stran: 271

Kniha od Františka Niedla byla pro mě jasná volba. Četla jsem od něj titul Rytíři z Vřesova a tak jsem se moc těšila na shledání se známými postavami a jejich dalším dobrodružstvím. Historické příběhy jsou pro mě velkým lákadlem a možností podívat se zblízka na život lidí v jiné době. 

V knize se potkáme hlavně s Benešem z Vřesova a Wolframem Katzingerem z Olšové. Oba dva čeká velká změna v jejich životech a my ji prožíváme s nimi. Beneš se rozhodne odejít ze služby u svého lenního pána Petra z Rožmberka. Přes určité rozepře se Benešovi podaří zachovat si Rožmberkovu přízeň. Vrací se domů a snaží se obnovit vypálenou rodnou tvrz. 
Wolfram opouští řád johanitů. Je to pro něj velmi těžké, přece jenom v tomto řádu strávil řadu let a má v něm plno přátel, ale svého rozhodnutí nelituje. Zvažuje možnost vstoupit do služeb mladého krále Jana Lucemburského. Jak se mu dál povede? A co jeho rodná Olšová, jak poběží život na chudé tvrzi? 

Čeněk objevoval nový svět a byl jako u vytržení. Nejraději byl, když s ním mohla jít i Jolanka, ale to paní Jadwiga dovolila jen za předpokladu, že je doprovázela jejich služebná Hilda. Avšak někdy se jim podařilo Hildě ztratit a ona se to bála říct, protože by to od paní schytala. Pak spolu chodili ulicemi a drželi se za ruce. Dokonce dvakrát mezi nimi došlo v nějakém zastrčeném koutě k letmému polibku. 



Historické knihy jsou pro mě oknem do minulosti. Velmi ráda si představuji, jak lidé žili, co je trápilo a co jim naopak dělalo radost. Proto po nich tak často sahám. František Niedl dokáže svým postavám vdechnout život. Jeho knihy mají jasný děj, který je věrohodný a zábavný zároveň. Baví mě vyjíždět do bitek spolu s Wolframem, nebo budovat novou tvrz spolu s Benešem. Díky různým zápletkám poznáváme život šlechty i obyčejných lidí. 

"Není na tobě, abys určoval, co se bude dít. Dopustil ses jednoho z nejvážnějších zločinů, když jsi porušil svátost pohostinství.""Hrad je plný mých mužů. To si myslíš, že tě nechají jít? "
"Ovšem, protože ty jim to poručíš. V opačném případě zemřeš ty i tvoje dcera."
"A také ty."
"To je možné. ale až po tobě. Nezáleží mi na tom, kdy zemřu, záleží mi na tom jak. Já vždycky bojuji až do konce."

Hlavním hrdinou v tomto díle byl pro mě určitě Wolfram. Dokázal, že se nemusí schovávat za plášť řádu, ale umí vystupovat i sám za sebe. Ve složitých situacích se dokáže velmi rychle rozhodnout a udělá jen to, co sám považuje za správné. Má svou čest, která je pro něj důležitější než zlaťáky. To, že si vzal pod křídla Čeňka svědčí o jeho dobrém srdci. Beneš je tentokrát trochu odsunut na druhou kolej. Snaží se vybudovat svou novou, nezávislou existenci, kdy už nebude jen poddaný plnící příkazy, ale bude si žít po svém. Jak se mu to podaří a jak překoná všechny překážky snad poznáme v dalším díle. 

Kniha se mi velmi dobře četla. Plno dialogů přispívá k tomu, že ji máte přečtenou během chvilky. Je v ní vše, co mám ráda. Napětí, nebezpečí, boj za čest a právo. Potkáte tam plno historických postav, ale i míst, které opravdu můžete navštívit a porovnat. I tentokrát si nechal autor otevřená vrátka a plno nevyřešených linek na jejichž konec se budeme těšit. 

Za knihu k recenzi děkuji nakladatelství MOBA

Knihu si můžete pořídit ZDE

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi