Měj mě rád/a


Napsala: Markéta Hejkalová
Nakladatelství: Hejkal
Počet stran: 376

Když jsem dostala možnost recenzovat novou knihu Markéty Hejkalové - neváhala jsem. Její knihy dokáži velmi citlivě popisovat mezilidské vztahy na pozadí doby. Už název novinky - Měj mě rád/a, dává tušit, že i tentokrát budou lidské vztahy to nejdůležitější. 

Kniha na úvod popisuje idylický obrázek venkova. Rodiče si povídají, zatím co si děti hrají. Vše je zalité sluncem a pohodou. Ocitáme se v roce 1902 a právě tady náš příběh začíná. Děti rostou, dospívají, hledají si svou vlastní cestu životem. Najdou si partnery a mají svoje vlastní děti. Každý má svoje trápení, které někdy může být způsobeno dobou, ve které žije. Mají ale i své radosti. My je s povzdálí pozorujeme. Sledujeme jejich rozhodnutí a poznáváme, jaké mají důsledky pro jejich další život. Jednotlivé příběhy se prolínají. 

V knize poznáváme historické události, i známé osobnosti. Na jednotlivých osudech sledujeme , jak doba ve které žijeme, může ovlivnit lidské osudy. Lidé se snaží přežít a ne vždy to jde bez ztráty hrdosti a cti. Někteří se přizpůsobí době až přespříliš, jiní se odmítnou ohnout a tak jsou zlomeni. Kniha nám ukazuje, že ne vše je jen černobílé. Poznáváme, že hrdinství je volbou jednotlivců, ale také je záležitosti úhlu pohledu. Každý z nás se musíme učit žít s vlastní svědomím.
Sledujeme osudy několika rozvětvených rodin.V textu hodně putujeme dobou, ale i postavami. Čtenář musí dávat pozor, aby se v záplavě hrdinů neztratil. Navíc děti dospívají a mají svoje děti a tím postav pořád přibývá a text je náročnější. Aby toho nebylo málo, příběh se odehrává v několika státech a tak máme možnost sledovat historii komplexněji z více pohledů.

Jde o poutavý text, který se mi velmi dobře četl. Líbilo se mi střídání postav i míst, kde se příběh odehrával. Bavilo mě chvíli pozorovat osudy dětské spisovatelky a pak se podívat na život manželky Reindharda Heidricha. To ovšem nebyly jediné reálné postavy v knize. I historické události, které Markéta Hejkalová popisuje jsou skutečné. Naší hrdinové řeší závažné problémy. Některé z nich nás trápí dodnes a jsou tak pro nás velmi aktuální. Totalita, úplatky, migrace ... Je toho opravdu mnoho, co se dá v románu Mějmě rád/a najít. Tím, že se děj odehrává od roku 1902 až po současný rok 2017 jde o široké spektrum. Naštěstí si s tím autorka poradila velmi citlivě a hlavně čtivě. Každý si v knize najde svůj oblíbený příběh a to co ho nejvíc zaujme.


Za knihu k recenzi moc děkuji autorce. 


Komentáře

Jakub píše…
Kniha zní zajímavě a určitě stojí za přečtení. Musím si to někam poznamenat a až budu mít volněji, tak si ji rád přečtu. Já dávám totiž spíš přednost audioknihám , které můžu poslouchat třeba při řízení, nebo před spaním. Mám náročnou práci, pracuju s lidmi, takže se mi všechny další postřehy o mezilidských vztazích hodí.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Oldřich z Chlumu román a skutečnost

Kluk na větvi